7.6.09

HAYDİ GEL İÇELİM / COME DRINK WITH ME

Herşeyin başladığı noktaya gidiyoruz bugün. Yıl 1966. Hong Kong film piyasasının müzikaller ve melodramlarla dolduğu, erkek seyircinin aksiyon aksiyon diye diye, kendini helak ettiği yıllara. Bu yakarışlara daha fazla kulaklarını tıkayamayan Shaw Biraderlerden Run Run Shaw, o dönemin gözde senarist, oyuncu ve tabi ki yönetmeni King Hu’yu o değerli sandalyeye oturtmuş ve ortaya mihenk taşı bir film olan Come Drink With Me çıkmıştır.

Peki bu filmi bu kadar önemli yapan nedir? Elbette en önemli özelliği wuxiapian yani kılıç dövüşü olarak adlandırabileceğimiz türün ilk örneği olmasıdır. Bir diğer özelliği Hong Kong sinemasının modernizasyonunu sağlayan iki yönetmenden biri olan King Hu tarafından yönetilmesidir. Diğer yönetmen ise okuyunca elbette şaşırmayacaksınız, Chang Cheh’den başkası değildir. Daha önce bin kere bu blogun çeşitli yerlerinde adını geçirdiğim One Armed Swordsman film serilerinin efsane yönetmeni Chang Cheh de, serinin ilk filmini hemen bir yıl sonra 1967’de çekerek Hong Kong sinemasında açılan çığırın devamını getirmiştir (vallahi yazacağım bu serileri, biliyorum ölüyorsun meraktan(!), lakin ben sana demedi miydim 6 ila 12 ay arasında değişir bunu yazmam diye?). Come Drink with Me ’nin bir diğer önemli özelliği ise, baş kahraman olarak, adını yazınca belki ‘hö’ diyeceksiniz ama bu türle alakası olmayanların bile tanıdığına adım gibi emin olduğum bir kadını ön plana almıştır. Pei -Pei Cheng isimli bu aktristi, 2000 tarihli, türün Türk sinemaseverleri tarafından da daha iyi tanınmasını sağlamış Kaplan ve Ejderha (Crouching Tiger, Hidden Dragon) filmindeki Jade Fox rolünde izlemiş, filmlerde hep kötü karakteri tutan bir tip olarak, elbette baş köşeme oturtmuştum (İsimlerle arası iyi olmayan okuyucu için bir güzellik yaparsam, genç ve küstah genç kızın, hem hizmetçisi hem de gizli dövüş hocasıydı). Her ne kadar, bu kılıç dövüşü filminde başrol bir kadına aitse de filmin 1966 yılında çekildiğini bir kere daha hatırlatmak isterim. Zira, kadının arkasını kollayan bir erkek karakterin o dönemde filme iliştirilmesi gereklilikti ki Drunken Cat isimli bu karakteri Hua Yueh canlandırmıştır. Filmin konusuna geçmeden önce son olarak Chang Cheh ile birlikte modern Hong Kong sinemasının babalarından biri olan King Hu’nun, bu filmde, dönemin japon kılıç dövüşü (chambara) filmlerinden etkilendiğini söylemek hiç de yanlış olmayacaktır. Özellikle tek kişiye karşı, birçok kişinin karşı karşıya geldiği dövüş sahnelerinde, kılıç kullanımındaki vücut hareketlerinin törensel hali, Hong Kong sinemasını sondan başa doğru hatmetmeye and içmiş genç seyirciler için oldukça şaşırtıcı gelecektir ( yanıldın dostum, o genç ben değilim). Öte yandan japon sinemasına çok da uzak olmayan seyirci içinse arada bir “bu Hong Kong filmi miydi?” sorusunu sordurmakta bir beis gördürmeyecektir. Fuayedeki kokteylimiz bittiyse yavaş yavaş salona girelim isterseniz. Davetliler sol kapıdan lütfen! Drunken Cat, tek parmağıyla kendisine fırlatılan taşı tutarken. Yalnız taş nerde diye sorma, kadrajın bir parmak üstünde kalmış işte, kör müsün?

Reisleri hapse atılan çete, onu hapisten kurtarabilmek adına, valinin oğlunu kaçırır. Oğlu kurtarmak içinse, erkek kılığına girmiş Golden Swallow (Pei-pei Cheng), çetenin peşine düşer. Çetenin bazı üyeleriyle ilk defa bir handa karşılaşan üstün yetenekli Golden Swallow’un, aynı zamanda erkek kardeşi olduğunu öğrendiğimiz valinin oğlunu kurtarması çok kolay olmayacaktır.

Çoğu zaman hançervari iki kısa bıçakla dövüşen kadın kahramanların ilklerinden Golden Swallow

Öncelikle kardeşinin nerede tutulduğunu öğrenmesi gereken Golden Swallow’a, Drunken Cat isimli bir “çalgıcı sarhoş” dolaylı yoldan yardım edecek, erkek kılıklı kızı bir tapınağa yöneltecektir. Buraya kadar gayet ciddi bir dille anlattığım konunun asıl müthiş noktalarına değinmeye başlıyorum. Birincisi handa, kadını taciz etmekten geri durmayan çete üyelerini (erkek kılıklı dedim biliyorum ama ingilizce dublajlı filmin kurbanı olmuş olabilirim, zira 2 dakika önce erkek olarak nitelenen kadına, 2 dakika sonra kadın olarak hitap etmeye başladılar, ben ne yapayım) kendinden emin ve oldukça rahat hareketlerle bir benzetmesi var Golden Swallow’un, ıslık çalabilsem çalardım. Adeta bir fırlatma şampiyonu gibi yemek çubukları ve kendine fırlatılan şarap testisini geri fırlatışı özellikle takdire şayan (fırlatfırlatfırlatfırlat, çok pardon takıldım gene). Bu fırlatma sahnelerinden anlaşılacak en güzel şey ise filmin ilerleyen dakikalarında fantastik sahnelere rastlama olasılığımızın yüksek olduğudur. Bu film, ilk kılıç dövüşü filmi dedik ama siz de takdir edersiniz ki, bir türden diğerine direk geçiş yapmak o kadar kolay birşey değildir. Demem o ki, her ne kadar bir kılıç dövüşü filmiyle karşı karşıya da olsak, filmin bir müzikal boyutu olduğunu yadsıyamayız (isteyen ‘maalesef’ desin, aslında benim de aram pek hoş değil müzikalle falan ama burda bir çin şarkısı mevcut, teessüf ederim).

İşte Golden Swallow’a , kardeşinin tutulduğu yerin’tapınak’ manasına gelen, mandarince karakterin yazılış tarzını ‘bir çizgi aşağı, iki çizgi yukarı’ babında şarkı söyleyerek anlatan yüce karakter, boyama sakallı Drunken Cat’ten başkası değildir.

Tiz sesten çığıran Drunken Cat
Bu şarkıya önce bir mana veremeyen Golden Swallow da aptal değil ya canım, handaki odasına çekildiğinde derin manayı kavrayacak ve kardeşini kurtarmak uğruna, bu defa güzel ve alımlı bir kadın kılığında tapınağa doğru yollanacaktır. Bir süredir seyircinin de farkında olduğu gibi yalnızca çalgıcı olmayan Drunken Cat de, bu sahneden sonra kadını sürekli izleyecek, onu korumak ve kurtarmaktan hiç gocunmayacaktır. Romantizm isteyen arkadaş, 1966’da öyle saftirik bir romantizm bulacaksın ki, sen bile buna inanamayacaksın. Hele cinsellliğin C’sini, kadının iç giysisinin, dış giysisinin kıyısından görünmesi olarak algılayan (ya da zorunda kalan) bir dönemin filmini, ister istemez tebessümle seyredeceksin.
Aksiyon sahneleriyle ilgili uyarı manasında bir iki ilave yapmak da faide görüyorum şu noktada. Öncelikle filmin tarihini bir daha gözüne soksam okuyucu çok mu olmuş olurum. Ardından bir de oyuncuların hep Pekin Operası çıkışlı olduğunu eklesem. ‘Düz anlamda vurdu kırdı arıyorsan başka kapıya genç’ desem. Zira yavaş çekimli akrobatik hareketlerden ibaret olan filmin dövüş sahneleri gözü dönmüş seyirciyi tatmin etmekten çok uzak. Ama dersen ki ‘Kan var mı kan?’, bak ona ‘he, hemi de alası’ derim, alnından öperim. Konuyu bağlamam gerekirse, rehine kurtarma operasyonuna dönen filmde Golden Swallow ve Drunken Cat, çetenin ikinci lideri konumundaki beyaz surat Jade Faced Tiger ve Drunken Cat ile aynı dövüş okulundan mezun olmuş rahip ile zaman zaman sözünü ettiğimiz törensel dövüşlerde karşı karşıya gelecek ve gerçek hayatta hiç vücut bulamamasının acısını filmlerden çıkaran ‘iyilerin hep kazanması ‘ durumunu milyonuncu kez seyirciye yaşatacaktır. Seyirci, sen de, artık gözyaşımı dökersin, arkamdan küfür mü edersin, orası senin bileceğin şey. Başta kendim olmak üzere, Hong Kong sinemasında kronolojik sırayı merak eden seyirci için güzel bir kıyak geçtim sanırım. Eh, hep kazık atacak değiliz ya! Afiyet şeker olsun...
Golden Swallow'un kız takımı

DA ZUI SHIA /COME DRINK WITH ME-1966 SHAW BROTHERS YAPIMI
Y: King Hu
Dövüş Kareografı: Sammo Hung Kam-Bo (Bildiğimiz tombul Sammo), Han Ying-Chieh
O: Pei-pei Cheng (Golden Swallow), Yueh Hua (Drunken Cat), Chen Hung-Lieh (Jade Faced Tiger), Yeung Chi-Hing (Rahip)

Hiç yorum yok:

Boş işler bunlar...