21.5.09

ALINACAK BİR İNTİKAMIM VARDI, SHAOLİNCİ AMCA A.K.A. SHAOLIN TEMPLE (1982)

Toplanın yamacıma, ey gong fu severler! Bugünkü filmimiz, vizyona girdiği yıl ve hatta bugün dahi, kung fu’cu olmak isteyen gençlerin sayısını arttırmış, Jet Li’nin daha yeniyetme bir velet iken sinemaya adım atmasını sağlamış, dillere destan film, Shaolin Tapınağı /Shaolin Temple.Uzun bir aradan sonra, konusunu, Shaolin’i merkeze alarak oluşturan filmimiz, benim gözüme, en başta gerçek mekanlarda çekilmesiyle girdi. 1980’lere kadar çekilmiş tür filmleri sağolsun, stüdyonun ne kadar mikrobu, bakterisi, alerjik reenkarnasyonu varsa üstüme saldığı için, dışarı çıkıp hava almak bünyeme iyi geldi. Gerçek mekan derken, gerçekten de, gerçek Shaolin Tapınağı’nda çekildiğini belirtmek isterim filmin. Üstüne basa basa söylediğim bu bilgiyi not aldıysanız geçelim konuya- sınavda burdan soracağım haberiniz ola!
Buda seni kutsasın çocuğum!

Ching Hanedanı’nın, sözüm meclisten dışarı, Çin’de terrör estirdiği dönemlerde geçtiğine şahit olduğumuz filmimizin “iyi” karakteri tahmin edilebileceği gibi başta Jet Li’nin canlandırdığı Chueh Yuan ve Shaolin Familyası iken, “kötü” karakterimiz zorba general Wang rolünde, kısacık filmografisiyle şaşkınlık yaratan Yue Sing-Wai’yı görmekteyiz. Zalım general Wang’ın, Chueh Yuan’ın babasını öldürüp, ortamdan kaçmak zorunda kalan Chueh Yuan’ın bitap bir halde Shaolin Tapınağı’na kapağı atmasıyla başlar hikayemiz. Yok, olmadı. Yanlış hatırladım. Al geri, al geri; Tapınakta Shaolin yemini ederken, “öldürmek yasak” yemininde bocalayan Chueh Yuan’ın geçmişte başından geçen olaylara dönmesiyle-ki buna flashback desek iyi olurdu. Ama sırf dememek için ne takla attım yani, gör halimi- başlayan filmimiz, işte yukarda bahsettiğim olayla Chueh Yuan’ın intikam sürecini başlatır.

Allah'ım kör et beni...

Sığındığı tapınakta, bir sürü kardeş edinen Chueh Yuan, babacan ustanın da yardımıyla kısa sürede kung fu’nun görünen tüm türlerinde ustalaşacak ve başta babası olmak üzere, ezilen tüm halkın intikamını, Zalım general Wang’ı, çarçur ederek alacaktır…

Biraz fazla kısa yazdım, birden okuyunca şok etkisi yaptı di mi? Sakin ol! Bi arkana yaslan önce.Hah şöyle! Azıcık daha uzatayım da şanımı kurtarayım bari…

Tarihi yapılarda "hanzo" etkisi

Jet Li’yi, dünya sinemasına armağan eden Shaolin Tapınağı filmini berbat bir ingilizce dublajla seyretmemin, bünyemde yarattığı tahribattan söz etmeli miyim bilmiyorum doğrusu. 1982 tarihli bu filmin ardından 1984’te Kids from Shaolin ve 1986’da Martial arts of Shaolin adında, yine Jet Li’nin ve bu filmin kadrosunun önemli bir kısmının rol aldığı iki film daha çekilmiş. İşte ben de, nasılsa bu iki filmi de yazacağım için şimdiden çok yer tutmayayım dedim (ee... yediniz mi?)
Haşarı çocuk Chueh Yuan’ın olgunlaşma serüveni olarak da adlandırabileceğimiz filmin güzel unsurlarından biri, çömezlerin ustası, babacan ve sıradışı rahip Tan Chuang rolünde izlediğimiz Yue Hoi iken, bir diğeri ise sarhoş stili kung fu’nun icrası. Kimisinde, işte böylesi bir dövüş stiline dönüşen içki içme eylemi, nedense kimisinde de–ki bu ben oluyorum- dehşet uyku stili yaratıyor. Birşey değil, bu yıl zaten yatamadığım kış uykusu, acısını işte bu filmden çıkarıyor. Zira daha fazla dayanamayacağım. Bir an önce uyumam lazım. O yüzden “Elveda meyhaneci” şarkısını bulamadım ama hazır tapınağa gitmişken, filmden arakladığım şu şarkıyla ruhlarımızı dinlendirelim bari. Yine de, tiz seslere dikkat, aman ha!



SHAOLIN TEMPLE (1982)

Y: Cheung Yam-Yim (Chang Hsin Yen)

S: Sit Hau, Lo Siu-Cheung

Dövüş Kareografı: Yue Hoi (babacan usta), Ma Yin-Tat

O: Jet Li, Ding Laam, Yue Hoi

Hiç yorum yok:

Boş işler bunlar...