1.1.09

THE MASTER OF FLYING GUILLOTINE A.K.A. ONE ARMED BOXER II

Herkes yerini aldıysa 1975 tarihli,Shaw Biraderler yapımı,The Master of Flying Guillotine(Uçan Giyotin Ustası) veya diğer adıyla One Armed Boxer II(Tek Kollu Kahraman Dövüşçü II) filminden bahsedeceğiz bugün. Her ne kadar bu film, bir ikilemenin ikinci filmiyse de bir türlü ilk filme ulaşılamadığından bununla idare edilmiştir. Kaldı ki tek başına da anlam ifade edilecek şekilde çekilmiş bir filmdir. Şimdi bu ciddi dili bir kenara bırakıp kendimize dönelim.
Filmimiz 1730 yılında dağ başında inzivaya çekilmiş iktidardaki Ching hanedanına mensup kör rahip Fung Sheng Wu Chi(biz ona kısaca kör rahip diyelim)’nin haberci günercin vasıtasıyla iki öğrencisinin Tek Kollu Kahraman tarafından öldürüldüğü haberini alıp küplere binmesi ve uçan giyotiniyle artizlik yaparak Tek Kollu’dan intikam alma yemini etmesi sahnesiyle açılıyor.Filmin kilit noktası bu uçan giyotin neyin nesidir hepberaber inceleyelim. Uzunca bir zincir ve ucuna bağlı içten ve dıştan bıçaklarla kaplanmış bir başlıktan oluşan bu silah,önce düşmanın kafasına fırlatılıp,kafa tutturulduktan sonra onu koparmak için kullanılmıştır. Hakkında gerçek olup olmadığına dair rivayetler mevcut bildiğim kadarıyla.Bunun bir nedeni de fırlatıldığı zaman hedefi tutturmanın çok zor oluşu. Daha fazla bilgi isteyen National Geographic tarafından hazırlanan, adı Savaş Sanatları ya da aletleri olan belgeseli büyük bir iştahla seyredebilirler. Bu kadar mı güzel olur bir belgesel o kadar yani.



Biraz da oyunculardan bahsedelim. İki kahramanımızdan biri olan rahibi Kang Kam canlandırırken, diğer kahramanımızı oynayan (Jimmy) Wang Yu aynı zamanda filmin yönetmeni olarak da karşımıza çıkıyor. Dur demek istiyorum burada çünkü aklıma “Tarkan Kolsuz Kahraman’a Karşı” adlı 1973 tarihli film ve bu filmde tuttuğum karakter Wang Yu(bu zat bayat esprim “dang yu sayın wang yu”dan nasibini almasından dolayı merhameti haketmektedir) geliyor. Tek Kollu Kahraman II filmi, evet, 1975 tarihlidir ama birinci film 1971 yılında çekilmiştir.Dolayısıyla akla hemen “Hmm bir ilgisi var mı kü acebe”sorusu gelmektedir. Aynı zamanda Tarkan Kolsuz Kahraman’a karşı filminde kolsuz molsuz olmaması da işgil miktarını arttırmaktadır. Beyinlerde bir karıncalanma oldu mu? Olduysa ne ala. Nerde kalmıştık? Evet, intikam yeminiyle yola çıkan kör rahip,uçan giyotiniyle o bar senin bu bar benim geze dursun bu arada Tek Kollu da dövüş okulunda öğrencilerine, boş sepetin üstünde nasıl dengede durulur ya da düz duvarda nasıl yürünür temelli hareketleri büyük bir sabırla göstermektedir. “Matrix” desem ne dersin? Karınca devam ediyor mu?
Bu arada kısa zaman içerisinde yapılacak dövüş müsabakasından okula davetiye gelmiş, öğrencilerin “n’olursun hocam,ölümü gör gidelim” yaklaşımlı ısrarlarına çok fazla dayanamayıp dövüşmek için değil ama yalnızca seyretmek için gitmeyi kabul etmiştir. Zira Ming hanedanına mensup Tek Kollu, arandığını bilmekte, dolayısıyla kendini ve okulunu tehlikeye atacak birşey yapmak istememektedir.(Dil değişti gene farkındayım). Bizim ne günahımız var? Biz de gidelim müsabakaya! Müsabaka yeri ana baba günü gibidir. Kimler yok ki? “Bıçaksız”(o ne demekse) japon samurayı, kolları uzayan hintli(Akira Toriyama-One Piece desem?Dedim.)Ve nerden geldiği belli olmamasına rağmen iki de bir zurna sesi eşliğinde oynayan bir Thai-neşe katmak amacıyla filme konulduğu belli olan bu şahsa müthiş uyuz kaptım-, Türk bıyıklı bir moğol,her halinden adının Nazlı olması gereken müsabakayı düzenleyen Dövüş Ustasının kızı ve diğer çinli dövüş ustası kardeşlerimiz. Müsabaka neşeli geçeceğe benzer dostlar. Bir numaralı dövüşçünün kim olduğunu kör rahip müsabakayı basıp tek kollu dövüşçülerden birini öldürdükten sonra ortalığı dağıttığı için öğrenemedik ama üzerinde en çok durulması gereken fantastikonun böğrünü delmiş kolları uzayan hintli kardeşimizdir. İşte bir film daha ama sadece şeklen; 1976 yapımı Gulyabani.
Müsabakayı düzenleyen ustanın Tek Kollu’yu tribünlerde görerek,gel iki hareket de sen göster içerikli davetiyesinin ardından,Tek Kollu’nun “Ben buraya seyirci olarak geldim”karşılığını verip müsabakayı terk etmesi-niye etmiştir tartışılır-sonrası hintli kardeşimizin aynı zamanda ince ruhlu olduğunu da anlarız. O ana kadar saklı tuttuğu yeteneğini yani kollarını uzatabilme yeteneğini -Tek Kollu’ya “bak senin tek kolun yok benimse iki kolum olduğu gibi bir de arza kadar uzanıyor” dememek için Tek Kollu’nun gidişi sonrası ortaya çıkarmıştır.. Bu arada tabii çeşitli dövüş silahları ve teknikleri öğreniyoruz. Bana kalırsa-kalmaz ya-yönetmen Wang Yu iki işi bir arada yapamamış,hem oynarken hem de iyi yönetememiş. Sorarlar adama senin dövüş kareografın kim deyü! Film boyunca sık sık boşta kalan yumruk,tekme görüyoruz. Geçelim. Müsabakanın tekerine çomak sokan kör rahip yanlış tek kolluyu öldürdüğünü geç farkeder. Bu noktada bir konuya dikkat çekmek de yarar var: Rahip gerçekten kör müdür? Yoksa haddinden fazla gür kaşları dolayısıyla körlüğe mahkum mu kalmıştır? Filmin bir kaç sahnesinde rahip,sanki gözlerini açacakmış gibi suratını şekilden şekle sokması dolayısıyla ettiğim “Hadi be,dayan,aç gözünü yahu” tezahüratlarıma kulak asmayarak, bir kaç ıkınma sonrası gür kaşlarının kapattığı boyalı gözleri ile filme devam etmiştir.Peki şimdi ne olacak? Müsabakada olanları öğrenen Tek Kollu,tüm erdemiyle güzel bir plan hazırlayarak uçan giyotin ustası kör rahibi pusuya düşürme planları yapmaya başlamıştır. Uyuz olduğum Thai de niyeyse kör rahibin safhında yer alır,uyuzluğuna uyuzluk katar. Gözlem yeteneğinin had safhasına çıkmış Tek Kollu, bambu kıran oduncuyu!? seyrederken, bambunun baltayı bozacak kadar sert olduğunun ayırdına varır. İşte kör rahibin uçan giyotinini, bambularla durduracaktır. Ama daha önce sırasıyla karşısına çıkan hintliyi, japonu ve uyuz Thai’i haklaması gerekir. En çok, uyuz olduğum Thai’ya üzüldüm. Cıbıldak ayaklarını bastığı zemini,alttan alttan ısıtarak, Thai’ın yanmasına sebebiyet vermiş Tek Kollu’yu biraz Zalımlıkla suçlayabiliriz. Buraya kadar filmin öğrettiği şey düşmanının zayıf noktasını bul ki onu haklayabilesin olmuştur.
Geldik büyük karşılaşmaya: Uçan giyotin ustası kör rahip vs. Tek kollu. Bu sahnede 1963 yapımı Hitchcock’un Kuşları’na ve 1973 yapımı William Friedkin’in Exorcist’ine gönderme mi vardır dostlar siz kendiniz karar verin.


Tek kola karşı kör gözler.Nerden baksanız adil bir dövüş olacaktır birer yetileri eksik olan kahramanlarımızla. Rakibinin zayıf noktalarını gören Tek Kollu’ya karşı kör rahibin ne kadar şansı vardır? Zannımca rahibin tek hatası öfkesi idi. Yoksa o elindeki uçan giyotinle Tek kollu’nun bırak kafasını, her bir uzvunu sırasıyla kopartırdı. Ama gelgör ki senaryo diye bir şey,hep iyilik hep iyilik isteyen gözü çıkasıca bir seyirci var. Dolayısıyla Tek kollu önce uçan giyotinin tek tek dişlerini kırmayı başarır,sonra onu kör rahibin elinden alır,hemen ardından da attığı gülle gibi tek yumruğuyla rahibi çatıdan fırlatıp kendi elceğiziyle hazırladığı tabutun içine yerleştirir. Gökten bir kör rahip düşmüş, darısı öfkesini yenemeyenlerin başına...
Notlar:
1. Jimmy Wang Yu Shaw Biraderlerin en ünlü oyuncularından biridir.
2. Bu filmden başka yine Wang Yu'lu One Armed Swordsman(1967)ve Return of the One Armed Swordman(1969) adlı iki film daha vardır.
3. Shaw Biraderlerin filmografisinde One Armed Boxer ve MAster of Flying Guillotine ya da One Armed Boxer II filmleri arasında One Armed Boxer Against Nine Killers diye bir film daha bulunmaktadır. Ama nedir ne değildir bilinmez.

2 yorum:

leventt dedi ki...

Geçenlerde discovery channeldaki efsane avcıları bu kelle kesen giyotini yaptılar harbiden kelle kesiyor tek sıkıntı kelleyi tutturmak. Konuyla ne alaka derseniz boş kalmış yorum bölümü dolsun dedim :):)

Tuğba dedi ki...

İyi yaptınız vallahi. :-)

Boş işler bunlar...